- Jika tiada sebab-sebab tertentu, deposit yang tidak dituntut selepas tempoh 12 bulan dari tarikh deposit boleh dikembalikan hendaklah diberitahu dalam Warta Kerajaan.
- Jika deposit itu masih tidak dituntut dalam masa 3 bulan selepas diwartakan maka ia hendaklah dikreditkan ke hasil Kerajaan (Kod Hasil : 81302 - Wang Tidak Dituntut)
Permohonan mewujudkan PWR hanya diluluskan kepada pejabat yang berstatus PTJ. Dokumen-dokumen yang perlu dikemukakan bagi permohonan mewujud PWR adalah seperti berikut:
- Surat permohonan PTJ;
- Surat sokongan daripada Kementerian /Ibu Pejabat PTJ;
- Carta Organisasi Kementerian/Jabatan;
- Laporan C110B (Laporan Kedudukan Peruntukan Vot Bekalan)/Laporan C231B (Laporan Terperinci Perbelanjaan Vot Bekalan);
- Justifikasi keperluan PWR;
- Anggaran perbelanjaan sebulan; dan
Borang Maklumat Penerima Bayaran iGFMAS
Permohonan menambah amaun apungan PWR dibenarkan kepada semua Pemegang PWR sedia ada iaitu sama ada berstatus PTJ atau pun Pusat Kos. Dokumen-dokumen yang perlu dikemukakan bagi permohonan menambah PWR adalah seperti berikut:
- Surat permohonan PTJ;
- Surat sokongan daripada Kementerian /Ibu Pejabat PTJ;
- Justifikasi keperluan penambahan PWR; dan
Rekod Buku Tunai bagi rekupmen 6 bulan terdahulu.
Dokumen yang perlu dikemukakan bagi permohonan menutup/mengurang PWR adalah seperti berikut :
- Surat permohonan PTJ; dan
- Surat sokongan daripada Kementerian/Ibu Pejabat PTJ.
Setelah kelulusan JANM diperolehi, amaun PWR yang berkenaan perlu dipulangkan kepada JANM dengan memasukkan amaun tersebut ke dalam Akaun Bank Terimaan Pejabat Perakaunan di mana rekupmen dibuat.Dokumen yang perlu dikemukakan kepada Bahagian Akaun MEA setelah amaun PWR dipulangkan adalah seperti berikut:
- Salinan Penyata Pemungut; dan
Salinan Laporan Terperinci (C350/Laporan FBL1N yang berbaki sifar (0) bagi penutupan PWR dan yang mempunyai baki terkini selepas pengurangan PWR.
Pembayaran yang boleh dibuat daripada PWR adalah perbelanjaan rasmi berdasarkan kriteria seperti berikut:
- Pembayaran kecil yang segera - perbelanjaan tidak berkala dan tidak dirancang menyebabkan pesanan tempatan tidak dapat dikeluarkan.
- Perbelanjaan runcit - pembelian kecil-kecilan yang tidak praktikal untuk membuat pembelian melalui pesanan tempatan.
- Tidak melebihi RM500.00 bagi setiap resit/bil - Pemegang Panjar dibenarkan untuk membuat bayaran melebihi RM500.00 sekiranya praktikal dan berfaedah dengan kelulusan Ketua Jabatan sebelum pembelian dibuat [AP 97 (d)].
- Pembelian tidak dijeniskan sebagai Aset (Harta Modal dan Inventori di bawah Kod Objek Am 30000)
- Isikan borang Kew 290-01 Pin.01/18 dan tandatangan pemohon;
- Dapatkan kelulusan dan tandatangan Ketua Jabatan;
- Hantar dokumen melalui Service Desk Portal iGFMAS (SOLMAN)
- Borang pendaftaran/penamatan Vendor iGFMAS yang telah disahkan oleh Ketua Jabatan
- Salinan slip gaji/Laporan ZRPY025
- Salinan buku akaun bank yang baru
- Salinan kad pengenalan
- Borang pendaftaran/penamatan Vendor iGFMAS yang telah disahkan oleh Ketua Jabatan
- Salinan buku akaun bank yang baru
- Salinan sijil SSM dan MOF
- Print screen masalah pada waktu kejadian
- Log In Portal iGFMAS
- Pilih iGFMAS Service Desk
- Pilih IT Service Management / Create Incident
- Masukkan maklumat berkaitan serta upload dokumen sekiranya ada
- Save
- Search https://gpki.mampu.gov.my/gpki_portal/
- Modul Pengurusan Token
- Pilih Permohonan SO Pin dan kunci masuk nombor kad pengenalan
- Pin akan dipaparkan, sila copy Pin(Ctrl C) tersebut
- Pilih Unblock Pin dan kunci masuk nombor kad Pengenalan serta copy (Ctrl V) SO Pin
- Pilih Tukar Pin dan masukkan katalaluan baru (8 aksara nombor)
- Pilih pengaktifan token dan masukkan nombor kad pengenalan dan masukkan pin yang baru.
- 515 views